Wednesday, February 17, 2010

Sejenak Bersama Chef

Salam dan hi semua,
Ku mok nanyak lok, pa pakei kitakurang sarapan tiap-tiap pagi? Nyaman ka sik sarapan ya tek? berkhasiat sik? Haa..tujuan soklan kedak ya tek kerna aku ada nak di crita ngan kitakurang tok. Sebna nya, diawal pagi espeseli time nak turun keja, mesti rasa tang sik bes jak mun hari-hari bersarapan makanan yang sama jak nak hoh. Apa kata kita tukar menu kita. Jadi, hari tok kira ku nak merik sigek resipi sarapan yang paling bagus dan berkhasiat, skaligus sedap untuk seisi keluarga. Bagi yang masih bujang, atau laki/ bini yang diam berjaohan, atau sapa-sapa jak lah; memang ku sarankan untuk amalkan resipi aku tok. Gerenti kitakurang sikkan rugi belajar resipi tok.

Resipi Telur Madu Berlada Al-Rasyidia
Sebenarnya resipi tok berasal dari tanah arab. Munkin bagi sapa-sapa yang sik penah ninjak kaki ke tanah arab tok pasti berasa blur apabila nangga nama resipi tok tek. So, since aku tok nang bolehlah dikatakan berpengalaman dalam hal masak resipi arab tok.. sik salah la mun ku nak berkonsi resipi dengan kitakurang kan? bak kata omputih, 'sharing is caring, caring is kerin'..

Ramuan-Ramuan

1. 2 biji telur
2. 1 botol lada Sarawak
3. 1 botol madu asli
4. 1 ketul kiub stok ayam
5. 2 ulas bawang putih (dipotong halus-halus)
6. 1/2 ketul halia (ditumbuk halus)
7. 2 keping keju cheddar

Cara-cara
Ambikkan 2 biji telo ya tek, lepas ya rebuskan mengikut kesesuaian cuaca la. Jangan panik, kira apa yang aku maksudkan tek adalah; aek pakei merebus telo ya tek ba. Pastikan telo ya nang memena berebus. Janganlah merebus telo tanpa aek seperti dalam gamba rah debah tok..



Okeh, lets get serious. Kita sambong balit resipi lazat tok tek. Sementara nunggu telo ya masak, ambik dak bawang putih ngan halia nok dah ancor lumat ya tek dan masokkan dalam mangkuk beserta stok ayam dan gaul-gaulkan sampei sebati. Tuangkan madu asli sebanyak 4 suduk camca ke dalam adunan ya tek dan gaul-gaulkan balit selamak 2 menet. Panaskan kuali berisik minyak selama 1 menet, kemudian tuangkan semua adunan dalam kuali ya tek dan gaul sehingga rata.

Dalam pada ya, ambikkan telo yang dah masak tek, dan tuskan dalam aek suam. Selepas rata semua adunan di dalam kuali ya tek, keluarkan adunan ya dan tikamlah dalam tong uras. Maka siaplah resipi Telur Madu Berlada Al-Rasyidia tok tek.



Jika di perhati memena, telo ya disertakan bersama timun. Sebna nya timun ya hanyalah cadangan hiasan jak. Makan dan telanlah telo ya sekali ngan kulit-kulitnya. So, camne tek? sungguh teruja bukan? Apa kata kita dengar beberapa komen dari urang yang pernah mencuba resipi ku tok..

1. John Estelle (Pengarah Urusan, United Kingdom)
"Sungguh enaq sarapan pagi ini. Trima kasey chef Faizal! kini, saya tidak perlu takut lagi dengan kulit telur"

2. Siti Zalifa (Surirumah sepenuh masa, Malaysia)
"Semenjak mencuba resipi enak ini, suami saya semakin menyayangi saya. Hampir setiap pagi dan malam kami makan Telur Madu Berlada Al-Rasyidia"

3. Abdul Badar (Juruterbang, Malaysia)
"Trima kaseh chef Faizal dengan resipi marvelous ini. Sungguh enak sehingga menjilat jari!"

4. Jeman Jenai (Tuai Rumah, Malaysia)
"Apuhhhhhh nyamaiiii..!"

Camya lah antara komen-komen yang sempat ku rakamkan beberapa hari yang lalu. Jadi, kepada sapa-sapa yang masih sik dapat nak ngafal resipi aku tok.. maka bolehlah melanggan DVD resipi aku yang kini diterbitkan oleh Percetakkan Selangkah Meng-ot-ot Sdn Bhd serta telahpun berada dipasaran. Jadi, rebutlah peluang melanggan sementara stok masih ada. Buku resipi yang padat dan memuatkan hampir 10 cara untuk memasak telo kegemaran anda kini cuma berharga promosi RM444 SAHAJA. Dan untuk kali tok, sapa-sapa yang meli DVD resipi ya.. akan disertakan dengan sigek telo secara PERCUMA!



Bayangkan, jika anda membeli 2 set DVD resipi aku ya.. nak ka dapat 2 igek telo! haihhh untong nak??. Jadi, secara sik langsong.. anda boleh molah MLM juak ba. Yahhh!..nak ka dah ada bisnes kedirik nak hoh. Makin berganda untong anda ya eh. Dari sia, mulalah anda ncarik downline masing-masing. Mun staun anda jalankan MLM tok tek, pasti berganda-ganda telo.


Carta lengkap MLM telo Chef Faizal

Owh, bagi sapa-sapa yang masih blom mengenali aku serta jarang ngekot perkembangan tentang dirik ku sitok.. baruk-baruk tok ku sempat di temuramah oleh media kerna kejayaan yang amat cemerlang tok tek. Malah, aku rasa bangga juak la kerna resipi ku nektok diiktiraf bah. Tapi aku cool jak la. Biarlah kita low profile nak hoh.



Bah bah. Jangan lupak melanggan okeh? Ku nak nyambong nangga movie lok. Salam n Chow! (Gitok la jadi nya mun tiap-tiap pagi majoh telo......)

30 org terbiut:

f.loren said...

rasa nak nyumpah kamek maca post tok. nang seranto lam ati 'kimak kimak kimakkk' ekkekekekekekkekekekeek sik bagus blog ktk molah org nyumpah!!!!

Beautiful Stranger said...

hahahaaa..lawak eh...awal pagi dah tetak..nang kretip..nok sik thn ya yg free sigek telor. hahaha..

Khairul Antasha said...

hahahahahaah..nang lahh..

Big Momma said...

ngansa....nang jak ngansa !!!

kenak downline telur ya ada pisang? musykil sungguh!!!

Mr Duey said...

Peraduan gores dan menang dapat sik mun nak menang DVD ya? nang hevat MLM tok dapat mengalah CNI ngan Bio Aura(syukur alhamdullilah)

Ibu Iman said...

chetttt... nang xda kerja nya lok... pk tek resepi menar.. isk

Kal Jis said...

siyesly u make my day lah odio.. perei ku maca petikan surat kabar ya... kekekeke...

hannaH said...

KESKESKES..lelah masak kakya buang lam tong urass..hahaha matiiii kita.

Rudy said...

haha..alu bait demam aku maca resepi ya..mok terai cuba wahahahahahah

adoheh said...

Hahahahhh. Sabajaklahhhh. Pereiiii.

Faizal n Fashitah said...

Hi Farah,
Janganlah menyumpah. Panadol kan ada hehe.

Hi Beautiful Stranger,
Ha'ah kan. Mesti serake awak sakit lepas tetak kan? Jangan lupa belilah DVD resipi saya ok? XD

Hi Antasha,
Iya Antasha.. Nang lah itu.. Nuffnang ba itu ehek..

Hi Mama,
Aa itu downline pisang memang ada spesel sikit. Jarang kita dapat cari downline pisang itu macam hhee..

Hi Mr Duey,
Welkam! welkam!. Aaa DVD ya sikpat main pree2. Mok dibeli juak. Murah bah. RM444 JAK.
Anyway, yalah.. alhamdulillah juak laa kerna carta MLM ku ya kira sukses juak lah hehe..

Hi Ibu Iman,
Dah coba ka blom resipi mek tek? XD

Hi Kaljis,
yerrrr Kaljis (Kenakk sik Kaldu? hohoho..).. aaa petikan suratkabar nok ari marek ya ba. Ermm dalam Berita Harian laa ku asa..

Hi Hannah,
Bak kata pepatah, "Apalah gunanya tong uras jika tiada dalam crita". Jadi, renung-renungkanlah.

Hi Rudy,
Aok...jangan sik terai. Lazat aihhh!..

Hi Zatil,
Sabaa...mbak sabaaa hehehe...

Felicia F. Ramzi said...

panas nar berita ya. sebelah pasal jual kondom, sebelah pasal kes khalwat.
kak ya alu ada berita ktk..hahahaa..
salah jak upa segment ya

AmirFX said...

Yahhh... Kes khalwat blender...!! GIla menar... haha... Adoh2... Senak perut ehhss... Nice one... Telur ROCKS!!!

Ms Tikot said...

Mkn telur pagi2 bgs utk kesihatan oi... Tapi pas ya nak... prot..pret...prot..pret... jak kentut. Waakakak, Opsss jgn marah ah. main2 jer.

Shafixx Azzha said...

aduhai...rm444 untk cgek telor. hahahha...nang perey lalu. su ijamm bkhalwat ngn blender ndah...hahahah...=D

Faizal n Fashitah said...

Hi Felicia,
Yalah..mek siktauk juak pemberita ney ndak ka yang ngkah segment ya. Munkin segment mek agak HOT juak ba.. XD

Hi AmirFX,
Yalah..kes pertama seumpama ya di dunia tok. Sik lamak gik pemos Su Ijamm hoh hehehehee...

Hi Shafixx,
Lerr...kira dah murah RM444 ya. Dapat percuma sigek telo gik ya. Seney nak ncarik offer kedak ya?..hehe

Faizal n Fashitah said...

Hi MsTikot,
Haihh lupak ndah mek kitak tek hoh eheh jangan mare hehe. Yalah, nang bagus telo di makan pakei bekpes. Tapi mun dah makan telo hari2.. sik lamak alu muka pun jadi kedak telo juak ba hehe..

Ivy Metaga said...

hahahahahahha.....ok sambung lagi hahahahaha...resepi yg maha bagus hahahahahha...

erolnukman said...

hahahaha...gila kau tok..leput2 kmk 2 bini ku tetak maca entri tok..last2 d buang ke tong uras.bukan main serius mula2..hahaha!!

MLM telo..kahkahkah....nang cukup kau!
Hahaha!!..

Faizal n Fashitah said...

Hi Ivy,
Resipi maha bagus hoh hehe. Boh lupak melanggan DVD resipi kamek ya k? XD

Hi Erolnukman,
Aaa..lain urang, lain cara masaknya ba hehe.
Ermm..bagus sebna nya MLM telo ya. Mok coba ka? ehehe...

Dayang Fashitah said...

Yarabbi nakpa namaaa resipi ya sayang ehh??? Aaa bukan mek ngajar itak resipi ya aaa..isk isk pajakla laki mek tok.. dah la ndak alah2 dgn telor.. nang kaki telor la itak tok.. mek mati2 tek pk menar jak resipi ya, sekali nengok, hmmmphhh! :-|

Faizal n Fashitah said...

Hi Sayang,
yerRRr petama kali mengkomen lam ruangan komen-mengkomen tok eh hehe. Aaa ya resipi orijinel kamek ya. Boh kitak riso hehehee...

mizara said...

astaga aihhh ehhhhhhhhhhhhhhhhulahhh..nang ketulahan sekalor urat kitak tok hahaha...leput mek ingat nang menar la ada resipi telo ya aihhh ehh..

Faizal n Fashitah said...

Hi Mizara,
Kedong kitak salu molah entry pasal makan.. mun ada masa ya.. coba jak resipi mek ya k? XD

yazmienn said...

pikir la tek menar komen dalam blog kita mdah DVD...laaa..DVD telo upa nyaa...

hahahaahah...tangga telo dengan timon ya..blur kejap...kurang asam...klorok kejap utak kmk lok...

:p

Faizal n Fashitah said...

Hi Yazmien,
Mek asa nak...kitak la urang paling lamak merenong telo ngan timun lam gamba ya koh ekekekeke...

Shitsurei Shimashita said...

salam bro...masih wujud saya ni..hehehehe

stelah berpuashati dgn usaha mempromosi telur@teluaq yg ada. dgn ini sekalung telur di dahi dari kami (PERSATUAN TELUR ASIN, TAWAR, TEMBELANG 1 MALAYSIA)

no telur, no man

Faizal n Fashitah said...

Hi NagaPerang,
Aaa trima kaseh! trima kaseh!..saya menerima skalung telo ke dahi ensem saya dengan hati terbuka! XD

Queen Bunga said...

telo apa jak boleh di pakei?

Faizal n Fashitah said...

Aa...telo manok, itit, biawak. Telo renap pun bleh juak. ekot kesesuaian napsu makan kita lah XD