Friday, March 5, 2010

Mengisi Dialog Katon

Salam n Hi all,
Sebelum aku buat entry ni, sempat la bloghopping kejap.. baca-baca blog member.. until aku masuk kat blog si Hajib. bertajuk KONTES ISIK DIALOG KATON. Well, actually dalam entry terbaru dia ni.. dia ajak sapa-sapa je masuk competition mengisi dialog kosong untuk comic cartoon yang dia includekan skali dalam entry dia tu. So, part katon-katon ni.. memang one of my favourite la. Moreover, dulu-dulu pun aku penah gak buat comic n publishkan karya aku kat one of local humor magazine. Anyway, aku tak nak crita la pasal tu. Hari ni, as requested by Hajib.. aku nak mencuba bakat gak laa mengisi dialog for the cartoon tu. Tapi, sambil tu.. apa kata kita blaja gak camne n dialog apa yang sesuai untuk tatapan pembaca okeh? So in otherwords, aku akan buatkan few examples la untuk korang. Atleast dengan cara gini, korang bleh laa memahami setiap apa yang nak ku explen kan. Sharing is caring, caring is kerin. Okeh.. so mari kita mulakan..

1. Dialog Simple/ Senang
Untuk kategori ni, kita kena carik dialog yang benar-benar simple, senang tapi dapat memuaskan hati pembaca. Jadi, untuk contoh pertama ni, aku gunakan English n Sarawak untuk dialognya.. memandangkan bahasa Sarawak ni amat mudah bagi aku. Sekurang-kurangnya, aku bleh buat dialog yang pendek dan bersahaja. Even simple English pun will do the trick. Jangan terlalu mengongkong otak anda. Ini boleh menyebabkan kanser buah pinggang. Okeh, so mari kita lihat contoh di bawah..

Sila klik untuk membesarkan gambar

2. Dialog 18SX
Kategori ni memang popular dikalangan yang berumur atas 18 tahun. Dialognya mungkin agak lucah, atau seolah-olah menuju ke arah kelucahan. Malah, ada yang berpendapat kategori ini mampu membuatkan anda hamil. Walaubagaimanapun, untuk menghidupkan lagi dialog ni... perlulah simple, bersahaja, serta mudah. Dan untuk contoh kategori ni, also aku akan gunakan bahasa Sarawak. Sebab mudah kan bagi aku ehek. Jadi, kepada yang belum berumur 18 tahun tu.. mintalah kebenaran dari ibu/ bapa/ penjaga terlebih dahulu okeh.

Sila klik untuk membesarkan gambar

Jika di lihat pada katon ini, saya telah meminjamkan gambar Su Ijamm sebagai model sampingan. Ini kerana, saya dapati gambar Su Ijamm amat unik dan saya amat teruja.

3. Dialog panjang
Kategori ni amat mencabar skit. Anda kena betul-betul fit untuk membuat dialog panjang-panjang camni. Kalau boleh, biarlah dialog tu nampak seolah-olah macam kita tengah membaca novel. Jangan terburu-buru jika tiada idea. Minumlah air jus kerang banyak-banyak, supaya otak cergas dan mampu mengeluarkan idea yang bernas. Amalkan menunjuk langit setiap pagi selepas bangun dari tidur. Ini untuk meregangkan sel otak supaya mudah turun ke paha. Gunakan bahasa perantara yang mudah di fahami. Untuk kategori ni, aku memilih Bahasa kebangsaan.


Sila klik untuk membesarkan gambar

Idea dialog panjang ini saya adaptasi dari pengalaman rakan saya, iaitu saudari Zatil yang pernah melalui pengalaman tersalah naik motosikal. Walaubagaimanapun, saya tokok tambah dan ubah-ubah lagi jalan ceritanya supaya bersesuaian dengan watak di dalam komik di atas.

4. Dialog Berhaiwan
Kategori ni amat menarik. Kerana disamping menggunakan ayat dari percakapan seharian, kita juga boleh menyelitkan nama-nama haiwan sebagai penyeri kepada dialog yang bakal kita createkan nanti. Oleh kerana sifat pemurah kita yang tak berbelah bahagi untuk menggunakan nama haiwan ini, secara tak langsung kita mempromosikan mereka dan amalan ini amatlah mulia di sisi tiang Telekom. Perlu ingat, untuk kategori camni.. perlulah simple, bersahaja, tapi padat. Seperti kategori di atas, gunakan bahasa perantara yang mudah difahami.. supaya pembaca senang mengabadikan penulisan kita kedalam pemikiran mereka sekaligus menjadi suatu pengalaman yang sukar dilupakan.

Sila klik untuk membesarkan gambar

So.. how? bleh laa hoh. Diharap dengan tunjuk ajar tok, secara tidak langsung kita dapat mempraktikkan kreativiti kita tok tek, dan sapa tauk.. munkin kita bleh masok ke pasaran antarabangsa suatu hari nanti. Yuppp, who knows.. one day omputih pun suka komik melayu hoh. So Hajib!.. ok sik dialog tok tek? ehek. Anyway, next time blogging lagik. Nak rest la kejap. Till then, have a nice weekend peeps!.. salam all XD

31 org terbiut:

erolnukman said...

yahhh...nang bbakat!
ada k panduan hidup dudi ari...hehehe

monalea said...

best...best nang kreatif kitak eh.

Queen Bunga said...

gudjob :)

Faizal n Fashitah said...

Hi Erolnukman,
Ok ka? maksehh ehek. Yalah hoh. Ada juak k panduan buku telekom nak hoh..

Hi Monalea,
Maksehh.. n slamat menjengok blog kamek tok XD

Hi Bunga,
Orait bebeh! yerRr..

AmirFX said...

Hahahaa... Gila, kreatip abis... haha...

Belum Ada Nama said...

wahahahahahaa....lucuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu OKE!!

Hajib said...

hahahahahahahahaha.. sik terkata dah aku tok... lekek lekek dah aku tetak.. skali maok 4 igek skali u berik... terbaeekkkk!!! neway... thanks 4 joining this kontest bro... hahahahahahahaha.... (krem perut)


p/s: penyertaan FnF diterima... :)

Faizal n Fashitah said...

Hi AmirFX,
Kretip ka?...makseh ehek. Yalah..pastikan ko blaja la nok teknik2 rah atas nun tek okeh? ehek..

Hi Aya,
Sigek yalah bes molah dialog komik koh.. senang menghayati ba nak hoh XD

Hi Hajib,
Wahhh.. kira nang kompom laa masok kontes tok? maksehh ehek. Ilek kit.. bait2 tetak ya. Minyak leyak dah beli ka blom tek? XD

Vivian said...

i like the 3rd one..!! lawak tp benar..hahaha nang berbakat edit2 tok owh

Felicia F. Ramzi said...

pagi2 dah nyuruh kmk tetak.. :P suka dialog pertama.. kmk lom gik ngekot kontes ya..gik krem sikda idea..hehehe

Anonymous said...

Tauk ada Usu jadi mangsa. Mbahaha.

Faizal n Fashitah said...

Hi Beautiful Stranger,
Yalah.. kesah benar yang diubah suai agar nampak lebeh enaq di baca hoh ehehe..

Hi Felicia,
Aaaa...ya lah gus tetak awal2 pagi. K eksesais muka ba ehek. Aaa sikpa, usey2 ba.. lak2 ada la idea kitak nak molah dialog nya lak ehek..

Hi Zatil,
Yalah..Usu memang kemestian laaaa ekekeek...

joynstar said...

bang...kitak tok eh, kurang zat kali nak?

menchik ku tadik bos ku anok ku tetak kedak badak ceret jak maca katon tuk, menchik ku!!!

Faizal n Fashitah said...

Hi Joynstar,
Yahh!..alu kenak chop kurang zat eh. Ermmm kemunkinan besar juak laa kurang zat. Tapi mesti rindok kitak lekak lekek depan bos kitak hoh eheheheeh...

Tia said...

yo...yo....
very the great job man.... ha ha ha

mizara said...

hahaha--ya baruk sekali nya merik ada banyak versi dialog lok ahahahaha...katun pun sama sekalor ngan tuan nya hahaha

Faizal n Fashitah said...

Hi Mama,
alu yo yo ah ekekeke... neway, tenkiu mama ehek..

Hi Mizara,
Uishh... like katun like tuan bah hoh ehek.. Ermmm byk sebna nya versi katun tok. kat nak 144 igek versi asa mek. Tapi cukup la 4 igek jak hoh.. k blaja juak ba hoh ehek..blaja menyekalorkan dirik ehek..

f.i.e.z.a said...

lepuuuuuuuuuuuuttt mek maca entry tok seyesly!
brp kali ulang baruk tok tggal jejak komen hehe

Faizal n Fashitah said...

Hi Fieza,
Yahhhh....aaa sikpa.. bacalah berulang2 kali pun sikhal juak ehek. Di alu-alukan ba hehe XD

flo... said...

adeh!!!!!!!!! byk na idea ktk..hahahahahaha....
nahan tetak jak maca d opis tok..hehehehehehe.........

Ivy Metaga said...

kreatip & best....

Faizal n Fashitah said...

Hi Ivy,
Makseh Ivy ehek XD

Willie a.k.a Reptoz said...

Mak bapak! dialog 18Sx ya nang lawak eh. Sayang kawu sik teruskan perjuangan menulis kartun eh. Mun sik, dah terkenal kawu sebagai kartunis. Aku pernah coba nulis cerpen bahasa melayu dolok. Tapi sik diterimak. kenak reject. Maybe time ya, bahasa sarawak aku kuat gilak. Sidak ya maok bahasa Baku. Hahahah

*wink wink* said...

hihihi!tauk ada su ijam..lam soar gik ya..doh ehh..pereyyy.. =D

Faizal n Fashitah said...

Hi Anonymous,
Nadai paham eh. Bahsa srawak pliss..

Hi Willie,
Yalah.. last time nang rajinku nganta karya ku rah local magazines dolok until la ku dapat keja kat tempat baru n start bz memanjang.. terus sikda masa gik dah molah katun kedak tok. Sayang hoh ehek. Anyway, congrats again coz karya ko dapat masok lam newspaper. Aku pun mok try agik juak la klak ehek XD

Hi Sepirah,
Yahhh...bok nampak kitak eh. Ya nang repsonpible menaa la ya ehek. Yalah, Su Ijamm model blog tok ba ehek XD

hannaH said...

hahahhaha...lucuuuuu..cramp perut mek tetak..

Khairul Onggon said...

adoh duh duh.. nang perei ku maca delog ya koh.. nang kreatip u tuk bro.. amat kreatip.. thumbs up!!

Faizal n Fashitah said...

Hi Hannah,
Aaa...mun krem perut, mbak minum aek asam okeh? XD

Hi Kaljis,
Kenakkk sik kaldu?? ekekeke.. kretip meh? makseh ehek.. ermm suka k ngisik masa lapang bah ehek XD

Etched. said...

Inovatip! nang best... sik terfikir punsampe ke cya... ingat tek maintaip2 jak kat ruangan komen. toksiap di tulis terus dalam panel ya... Mesti dah terer ngn potosop tok.. mok blaja boleh?

Faizal n Fashitah said...

Hi Hazrie,
Mantap aa...makseh ehek. oOo blaja potosop ka? boleh ehek. Insyaallah, mun ada free time lak, ada la ku molah bengkel blaja potosoping lak ehek. so..tunggguuuuuuu... XD

Urology Surgery in India said...

Thanks for sharing post – much appreciated and now following you! Looking forward to your Post....